lördag, september 06, 2008

Jag brinner

På förpackningen till den spanska pepparn står följande att läsa:
"Var noga med att tvätta händerna efter hantering av denna råvara"
Jag vet varför nu.
För att få lite tryck i den romantiska lördagsmiddagen bestämde vi oss för att krydda rätten med lite habanero. Habaneron på maxi var dock möglig, så vi tog spansk pepparfrukt istället. För att avgöra vilken mängd som skulle behövas provsmakade jag. Toppen längst ner smakade som paprika med lite sting i. Mild och fin. Jag delade den i två delar och provsmakade den övre delen. En mikroskopisk bit, och på två sekunder startades en eld i min mun. Sjukt starkt! Sofie hade från början sagt att vi skulle ha i två hela. Det slutade med en fjärde-del, och tur var väl det. Maten blev precis lagom stark, ja nästan på gränsen till för stark. Kanon!!
Plötsligt, när vi kollade på "Jiddra inte med Zohan" började mina fingertoppar svida, och även mina näsborrar. Det känns som om fingrarna, och näsan brinner. Har på något sätt lyckats peta i trakten runt (läs kliat på) snoken, och det är helt kört.
Hur fan kan det vara så starkt? Och hur kan det sitta kvar trots trippel tvätt med yes????
Jag är uppiktigt glad att jag inte kliat mig på pungen!!!!

5 kommentarer:

Johan a.k.a Kendo sa...

Jäla tur att habaneron var möglig och att tassarna inte varit och krafsat på pongen. Habanero på just pongen är nog inte helt smärtfritt.

Martin sa...

Jag läste en insändare för något år sen som handlade om roliga o pinsamma ögonblick. Det var ett kärlekspar som hade ätit stark mat och sedan flyttat sig till soffan. Där hade det börjat bli närgånget och när han (som hade hackat den starka pepparn) började pilla där nere på henne så flög hon iväg som ett skott gapandes och skrattandes. :) Tydligen hade han inte tvättat händerna tillräckligt noga ;)

Andreas sa...

Ha ha ha ha ha ha! Så jäkla dråpligt!!! =)

Jimmy Petersson sa...

Ajsing bajsing. Det hade kunnat sluta riktigt illa om man inte kan hålla händerna i styr. Tur att det var näsan och inte ögonen eller de nedre regionerna.

Andreas sa...

Ja, verkligen!! Skrev eller ögon hade varit döden!!! =)