onsdag, juli 16, 2008

Foto-kväll

I måndags var det premiär. Jag fick följa med Johan, Martin, Jimmy och Nimblad på en av deras talrika foto-expeditioner. Denna gången bar det av till Tjärhovet för lite skymningsfotografering.
Mycket lärorikt!
(Dagen till ära inhandlades till och med ett stativ!)

Det blev dels ett par naturella bilder

Måne vid silos


Nimblads racer


Pinnar på hög


Skrot av okänd sort på marken


Stock som borde varit svartvit



Sen blev det några som krävde lite retuschering


Före PS


Efter PS


Svartvitt och färg på samma bild




Akta bröstvårtorna! =)



Sen blev det lite experimenterande med slutartid och bländare. Spännande som fan!


Skjul med 4 sekunders exponering


Högt F-tal och ganska lång slutartid


Lång slutartid. Överexponering


Kvällens längsta exponering. Mysigaste bilden



På det hela taget en mycket trevlig kväll. Foto är fan en underskattad sysselsättning. Kommer bli mycker mer av den varan i framtiden! Enda problemet är att man snabbt vill ha mer utrustning och det kostar kulor. På önskelistan nu står ett objektiv. 18-200 eller 28-300 helst. Men med tanke på prislappen kanske det får bli ett 55-200 eller 70-300.




Huruvida Martin trillade i eller ej förtäljs inte av bilden

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sweet! Väntar med spänning på resultat från framtida turer med kameran. En annan slänger runt med en Canon S3:a, en PS70 och en Olympus. Kanske köper reflex när jag....är fötti... :( har ju i.o.f.s. en Canon 600 EOS...analog...men hur ballt är det? Tacka vettja fassan. Han kör med APS. Vem kommer ihåg den teknologin? Ok, enough stupid!

Anonym sa...

En ska till...har försökt fota moln, men med klent resultat. Vad göra?... tror jag gått in i väggen, precis som Johan med månen... =)

Johan a.k.a Kendo sa...

Det tar sig bra, mycket bra, tycker jag! Gillar de svartvita stockarna (med den röda 3:an)
Gillar du att kludda med slutartider kommer du uppskatta höst-/vintermörkrets fotolabbar! Då kan man stimma ordentligt med inställningarna.


SB: Försök lägg vantarna på ett polarisationsfilter. Det kan piffa till molnbilder lite extra.
(Under tiden kan du ju joina molnklubben på http://www.cloudappreciationsociety.org/)

Martin sa...

Den sista bilden är so not fejkad på mig! Eftersom jag har ett balanssinne som en ninja klarade jag mig undan vattnet.

För övrigt, bra bilder. Favoriter denna gången är pinnarna på hög och bröstvårte-nyparen. Snyggt jobbat med allt!

Jimmy Petersson sa...

Nice!! Gillar bilden med längsta slutartiden och bröstvårtenyparen. Inte att leka med!