tisdag, januari 29, 2008

Vardagsmysterium

Det finns stora mysterium och det finns små. När nån nämner ett stort mysterium så tänker man osökt på Atlantis, Lock Ness, Big-foot och varför Inkariket föll. Det är tänkvärda saker, men man ägnar dem inte så mycket energi. Jag fascineras mer av de små, vardagliga mysterierna. Såsom vart den udda strumpan som försvinner i tvätten tar vägen? Jag vet att jag inte glömmer den, för jag kollar varje maskin med minutiös noggranhet. En annan favorit är varför pannkakor får så underbart gyllenbrun färg på ena sidan, och blir fesiga på den andra? Jag har alltid intalat mig att det har med temperaturen att göra. Att sida två redan är uppvärmd och därför inte får lika mycket färg. Vill minnas att jag läst nånstans att det inte är så. Tydligen har det med luftbubblor, och hur jämn ytan är att göra. När man häller i smeten "sluter den tätt" mot stekjärnet, och den stigande värmen skapar ojämnheter och bubblor p åden motsatta ytan. Dessa gör att det inte blir lika fin färg. Jag gillar när mysterier löser sig så bra!

Det finns fler som säkert har lika bra förklaringar, men där man inte läst nåt om dem. Till exempel:
*Varför når aldrig plasten runt osten när man tagit av den? Det är ju mindre ost att nå runt!
*Om man har en lufttät kupa runt lampan, hur kan det då vara fullt med döda mygg i den när man ska byta lampan?
*Varför är det näst intill OMÖJLIGT att sluta äta när man tagit första chipset?
Osv osv...

Jag tror att vi mår bra av att inte veta allt. Men det är ganska skönt att få en förklaring på de små saker man undrar över ibland. Jag hoppas att vi får veta om det finns utomjordiskt liv och om Loch Ness finns innan det är dags för mig att ta på trä-fracken.
Det kanske blir 2036 om det vill sig illa. Läste att en komet kanske kommer träffa vår kära Tellus då, och utplåna hälften av allt liv, och göra det jävligt surt att leva för den andra halvan.
Sensmoral? Ingen idé att spara. Bränn dina pengar och må bra medan du kan! =)

1 kommentar:

Johan a.k.a Kendo sa...

Precis, KÖP DIG EN TV!!!

=)